HU / EN

Eukarisztia (2017/04/16)

Krisztus Urunk, saját feltámadása révén, megszerezte számunkra a békét. Elmélkedjünk ma röviden a húsvéti öröm témájáról.

Eukarisztia

A bencés, és közvetve a ciszterci életforma ősi jelmondata egyetlen szó: „Pax. Béke.” Pedig amikor Szt. Benedek létrehozta első kolostorát, Monte Cassinot, akkor az, ami Itáliában folyt, minden volt, csak nem béke. Szt. Benedek kb. 520-ban alapította Monte Cassinot. Alig lehet zavarosabb időt elképzelni annál a kornál. 476-ban a Nyugat-Római Birodalom bégleg megbukik. Barbár germán hordák dúlják az itáliai félszigetet. Aztán Nagy Teodorik hódítja meg a területet és felállítja az osztrogót birodalmat. Hamarosan lombárd törzsek veszik át a hatalmat. Ezekben a véres, zavaros években Benedek kolostort alapít, szabályzatot ír, és évszázadokra szóló szerzetesi életformát hoz létre. Közösséget teremt, amelynek a kohézív ereje, lételeme nem valami külső cél elérése, nem valami probléma megoldása, hanem élet Krisztus békéjében. De ahogy minden kolostornak, úgy minden egyes kereszténynek is a béke szigetének kell lennie a háborgó világban, a béke kovászává kell válnia békére vágyó emberek között. A jól megélt keresztény élet első mellékterméke a béke. De így van-e ez a mi életünkben, a mi közvetlen közösségünk, családunk életében is? A 20. század elején Kaffka Margit regényiró könyvet írt egy apácazárdáról. Leírja a házban folyó intrikákat, gyűlölködéseket. Regényének ezt a címet adta: „Hangyaboly.” Melyik leírás felel meg jobban az én családomnak, az én személyes lelkiállapotomnak: Béke vagy Hangyaboly? Mi az, amit építek magamban ér környezetemben mindennapi életemmel, viselkedésemmel? Béke, vagy Hangyaboly?

Mi a béke? A kérdésre maga Jézus adta meg a választ: „Békét hagyok rátok. Az én békémet adom nektek. Nem úgy adom nektek, ahogy a világ adja” (Jn 14:27). Jézus világosan megkülönböztet kétféle békét. Az egyiket a világ adja, a másikat maga Jézus. A világ békéje valójában csak látszat béke. A világ nem ismeri az igazi békét. Nem sokkal halála előtt, így szólt Jézus az Őt elutasító Jeruzsálemhez: „Bárcsak ezen a napon felismerted volna a béke üzenetét. De el van rejtve a szemed elől” (Lk 19:42). S milyen ez a látszat-béke? Nyugalom és csend honol a tojáshéj vékányságú felszínen, de alatta láva forr és állandóan kitöréssel fenyeget. A felszínen béke van, félelemparancsolta dermedt mozdulatlanság. A Mohi puszta vagy Mohács harctereinek a békéje ez, a csata és az öldöklés után. Hirosima és Nagasaki békéje az atombomba robbanása után. Dachau, Aushwitz és a Gulag békéje. 1849 Világosának és 1956. november 4-ének a békéje ez, a szögesdrót kerítések és szuronyok békéje. A tél, a halál és a temetők békéje. A Nagyszombat békéje, Nagyszombaté, ezé a legkilátástalanabb napé, amikor Jézus teste a földben nyugodott, s a föld színét nem zavarták többé az Ő szavai. A béke, amit a világ ad, Jézus távollétének a békéje. S mi történt ezen a napon a tanítványokkal? Reménytvesztetten szét-szóródtak, bezárkóztak, elszigetelődtek, magukra maradtak félelmükkel. A béke, amit a világ tud adni, félelemből, rettegésből és reménytelenségből fakad.

Az igazi béke Jézus békéje. A béke, amit Jézus hoz a földre. Az a béke, ami az Atya, a Fiú és a Szentlélek szeretetközösségéből, a Szentháromság belső életéből fakad. A béke, amit Jézus ad, nem akármilyen béke: az Ő személyes békéje az, az Ő nevével és személyiségével fémjelzett béke. Jézus békéje Húsvét hajnalának, a feltámadásnak a békéje. S ez a béke minden, csak nem csend és mozdulatlanság. Húsvét reggele tele van izgalommal és örömmel, futással, hírközléssel, találkozásokkal, és mégis csordultig béke, örömteli béke.

„Béke veletek!” – köszöntötte Jézus tanítványait Húsvét napján. „Béke” volt a feltámadt Jézus első szava tanítványaihoz feltámadása után. Az igazi béke Jézus húsvéti ajándéka: béke Isten és ember között, béke ember és ember között. „Béke veletek!” (Jn 20:19-21) Hosszú várakozás betetőzése ez az új korszakot meghirdető köszöntés. A Biblia Istene a béke Istene: ez különbözteti meg Őt az egymással hadakozó mitológiai istenektől. Isten évezredes vágya volt a Paradicsomban széttört béke helyreállítása, és a betlehemi esemény e vágy beteljesedésének a hajnala. Ezért énekeltek ott így az angyalok: Béke a földön az jóakaratú embereknek. De az angyalok éneke arra is emlékeztet bennünket, hogy igazi béke csak ott lehetséges, ahol Istennek megadják a Neki kijáró hódolatot és dicsőséget: „Dicsőség a magasságban Istennek!” Kínszenvedésével és halálával Jézus a saját testében megsemmisítette a gyűlöletet, feltámadt teste pedig a helyreállt béke első gyümölcse. Jézus békéje a feltámadásból, az élet teljességéből fakad.

Jézus békéje nemcsak valaminek (háborúskodásnak) a távolléte, hanem lüktető élet, kipattanó erő, születés, alkotás, növekedés. Ez a béke nem a mozdulatlanság állapota, hanem valamilyen építő tevékenység lendületes folytatása; nem mozdulatlan tó, hanem inkább bővízű forrás, száguldó patak, zúgó vízesés. Jézus békéje nem megdermeszt, hanem felold a dermedtség állapotából és életre kelt. Jézus húsvéti köszöntése, „Béke veletek”, nem egy helyben maradásra buzdította tanítványait, hanem szétküldte őket a világ minden tájára: „Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket” (Jn 20:21).

Krisztus békéje a Szentlélek által jön közénk. Jézus „Béke” köszöntését az életadó lehelet kíséri: „Vegyétek a Szentlelket” (Jn 20:22). A Szentlélek Jézus békéjét hozza szívünkbe, és Isten munkatársaivá tesz a béke légköre terjesztésében: „Boldogok a békét teremtők, mert Isten fiainak hívják majd őket” (Mt 5:9). A hegyi beszédnek ez az ígérete azt állítja, hogy a békéért való munkálkodás bennünket embereket Istenhez tesz hasonlóvá, arcunk Isten arcvonásait veszi fel, és Isten gyermekeinek ismer el bennünket.

Miről lehet megismerni a béke emberét? A béke embere Jézus békéjét, Isten békéjét hozza a világba. A béke embere derűs, optimista, tervező, jövőbe néző ember. Pillanatnyi sikertelenség, kudarc nem töri le, mert tudja, hogy a legnagyobb kudarcból, Jézus kereszthalálából fakadt a leggazdagabb gyümölcs, Jézus feltámadása, az emberiség újjászületése; mert tudja, hogy a kudarc fája, a kereszt, valójában az élet fája a Paradicsomkertben. A béke embere azért du újrakezdeni, mert lélekben a gondok és bajok felhői fölé nőtt, ahol mindig süt a nap, azért nem csügged, mert tudja, hogy az Istent szeretőknek minden a javukra válik (vö. Róm 2:28), még a látszólago kudarc is, azért tud bízni, mert lelke nem sekély, mint a pocsolya, hanem mély, mint a tenger, amelyet csak a felszínen háborgat a tenger, de lenn a mélyben mindig csend és nyugalom honol. A béke embere a rettenthetetlen remény embere, akit mindig a derű légköre vesz körül, akit úgy megigézett a feltámadás víziója, hogy egyetlen embert se tekint reménytelen esetnek, egy helyzetet se tekint kilátástalannak, aki a legsötétebb helyzetben is fel tudja fedezni a szikrányi fényt, aki mindenben és mindenkiben meg tudja látni a pozitív, reményt keltő ígéretet, a feltámadás ígéretét.

Amen.

Rev. Julius Leloczky, O.Cist

Tagok

If you would like to become a member of the MMCC or renew your membership, click on the link below. Thank you!

Vásárlás



Adakozás

If you would like to make an additional donation to the MMCC to help us promote our activities and events, click on the link below. Thank you!

Adakozás



Naptár

« októberokt 2024 November decemberdec »
hétfőH keddK szerdaSze csütörtökCs péntekP szombatSzo vasárnapV
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Könyvajánló

The “Treaty” of Trianon - Crucifying Hungary

Connecticutban, 14 éven át működő - Magyar News Online – internetes havi lap szerkesztői, a honlapuk...